Hodnota společnosti versus cena za společnost

Obecně hodnota firmy je dána mimo jiné i úhlem pohledu při ocenění společnosti. Hodnotu společnosti mohou různí kupující vnímat různě, v závislosti na cílech, které koupí dané společnosti sledují.

Jedním z mnoha pohledů vnímání hodnoty firmy může být příklad silné nadnárodní technologické společnosti, která má zájem koupit lokální technologickou společnost s vybudovaným dobrým jménem a reputací a získat tak přístup na daný trh. V tomto případě kupující vnímá hodnotu lokální společnosti zejména v jejím dobrém měně, reputaci na daném trhu a vybudované klientské bázi. Je předpoklad, že lokální technologické zázemí bude nahrazeno mezinárodním. know-how a tedy pro kupujícího není klíčové z hlediska hodnoty. Na straně druhé prodávající má tendenci vidět hodnotu své společnosti v majetku a vybudovaných technologiích.

Aby v tomto případě došlo k prodeji společnosti a uzavření transakce musí dojít k průniku hodnot, tak jak ji vnímají obě strany, tedy maximální hodnoty, kterou je ochoten nabídnout kupující a minimální hodnoty, kterou je ochoten akceptovat prodávající těchto hodnot je pak průnikem těchto hodnot. za danou společnost.

icon

Kontaktujte nás


Oceneni-firmy.cz